Muzykoterapia integralna


Muzykoterapia Integralna, to 3 niezależne moduły szkoleniowe, które można realizować w dowolnej kolejności.

Każdy moduł trwa 2 dni (17 godzin dydaktycznych).

Muzykoterapia Integralna

Muzykoterapia Integralna należy do grupy terapii holistycznych, ukierunkowanych na rozwój poprzez doświadczenie. Łączy ona naturalne dźwięki z pracą z ciałem na poziomie wielu zmysłów, ruch kreatywny i rozwijający oraz sztukę ekspresyjną. Praca z ciałem jest tu punktem wyjścia do dalszej pracy muzykoterapeutycznej, w szczególności w pracy z dziećmi z wyzwaniami w rozwoju, dlatego zajęcia muzykoterapeutyczne zaczynają się od masażu sensorycznego, neurotaktylnego (przy dźwiękach muzyki etnicznej lub tworzonej przez własny głos). Niezwykle korzystne okazało się połączenie kilku sztuk artystycznych ze sobą: muzyki, ruchu/tańca oraz plastyki.

W trakcie muzykoterapii nie uczy się gry na instrumentach. Ideą jest wielosensoryczne doświadczanie i odkrywanie brzmienia, wibracji, nowych struktur oraz ciała i przestrzeni. Uczestnik terapii intuicyjnie lub/i poprzez naśladownictwo zaczyna grać na instrumentach, śpiewać, tańczyć, malować. Powoli muzyka i inne sztuki stają się niewerbalnym środkiem komunikacji ze sobą samym jak również z innymi uczestnikami terapii.

Muzykoterapia Integralna bazuje na poziomach:

  • Seonsorycznym – usuwanie zaburzeń integracji sensorycznej, głównie nadwrażliwości i podwrażliwości dotykowej oraz stymulacja zmysłów; wielosensoryczne doświadczanie dźwięków, masaż sensoryczny, masaż dźwiękiem, masaż dotyk motyla, terapia taktylna
  • Motorycznym (kinestycznym) – budowanie świadomości ciała i przestrzeni poprzez ruch; usprawnianie funkcji słuchowo-wzrokowo-ruchowych; ruch rytmiczny, swobodny, synchronizujący, kreatywny i rozwijający
  • Emocjonalnym – rozwijanie umiejętności wyrażania emocji w dźwiękach, w ruchu i w pracy z ciałem; uwalnianie napięcia psychofizycznego, praca z lękiem, wycofaniem, nadwrażliwością, nadpobudliwością
  • Manualnym – umiejętność gry na instrumentach; praca nad motoryką małą i dużą; malowanie/granie dłońmi i stopami
  • Wokalnym (oddechowym) – praca z naturalnym oddechem brzusznym, aktywizacja przepony, swobodny śpiew, uwalnianie napięcia w głosie
  • Wyobrażeniowym – rozwój wyobraźni, kreatywności, świadomości siebie i świata

Cele Muzykoterapii Integralnej:

  • odreagowanie napięć psychoruchowych
  • likwidacja niepokoju, lęku, agresji
  • swobodna zabawa dźwiękiem
  • wzrost świadomości ciała
  • integracja sensomotoryczna
  • wyrażanie swoich emocji
  • otwieranie się na komunikację poprzez dźwięk
  • kształtowanie postawy twórczej oraz radość z tworzenia
  • ćwiczenie koncentracji uwagi
  • rozwijanie bądź usprawnianie percepcji słuchowej i koordynacji słuchowo-wzrokowo -ruchowej
  • rozwijanie lub usprawnianie motoryki małej i dużej

Program szkolenieu:

Moduł 1 to rodzaj wprowadzenia do Muzykoterapii Integralnej, podczas którego uczestnicy poznają idee metody.

Moduł 1 – program szkolenia:

  1. Teoretyczne wprowadzenie do metody – elementy składających się na muzykoterapię integralną: muzykoterapia holistyczna, arteterapia metodą Korart, praca z ciałem (elementy terapii taktylnej, ruch swobodny, kreatywny i rozwijający, praca z nadwrażliwością ciała oraz z receptorami)­.
  2. Część praktyczna obejmuje:
    • zapoznanie z instrumentami terapeutycznymi: misy dźwiękowe, kalimba, drumla, mini harmonium, kij deszczowy, bęben oceaniczny, bębny afrykańskie, etniczne instrumenty perkusyjne (“nauka” gry na nich i sposoby wykorzystania w terapii)
    • praca z ciałem w ruchu
    • masaż dźwiękiem i taktylny masaż muzykoterapeutyczny
    • otwieranie się na swój własny głos, będący najlepszym “instrumentem” muzykoterapeutycznym; nauka prawidłowego oddechu, przyśpiewek muzykoterapeutycznych
    • intuicja i improwizacja w muzykoterapii
    • tworzenie bajki muzykoterapeutycznej, orkiestry muzykoterapeutycznej oraz bębniarskiej
    • tworzenie muzykoterapii aktywnej i pasywnej

Moduł 2 to pogłębienie pracy z dźwiękiem, głosem, muzyką intuicyjną, rozwijanie świadomości siebie jako muzykoterapeuty oraz tworzenie koncertu relaksacyjnego, tzw. kąpieli w dźwięku.

Moduł 2 – program szkolenia:

  1. Teoretyczne wprowadzenie o terapeutycznym działaniu dźwięków: doświadczenia F. Maman, muzykoterapia pasywna, praca fal mózgowych, wpływ dźwięków na układ nerwowy oraz płyny ustrojowe w organizmie.
  2. Część praktyczna:
    • Praca z własnym głosem oraz śpiewem intuicyjnym (praca z centrami energetycznymi w naszym ciele)
    • Rozwijanie świadomości ciała i własnego oddechu
    • Orkiestra muzykoterapeutyczna z dziećmi i dorosłymi
    • Muzyko-arteterapia – praca z mandalą
    • Rozwijanie umiejętności gry na misach dźwiękowych oraz wykorzystanie ich w terapii
    • Praca z dźwiękiem gongów, didgeridoo, mis dźwiękowych oraz drumli
    • Ruch rozwijający i kreatywny (chusta Klanzy, kolorowe chustki + koloroterapia)
    • Rozwijanie umiejętności tworzenia orkiestry bębniarskiej
    • Zapoznanie z przyśpiewkami muzykoterapeutycznymi oraz pieśniami z różnych stron świata
    • Muzykoterapeutyczna opowieść
    • Tworzenie relaksacji dźwiękiem

Moduł 3 to senso-motoryczna praca z muzyką, instrumentami, ciałem, poszerzona o muzyko-arteterapię.

Moduł 3 – program szkolenia:

  1. Teoretyczne wprowadzenie do tematu muzykoterapii w kontekście senso-motorycznym.
  2. Część praktyczna obejmuje:
    • Etapy rozwoju ręki w pracy muzykoterapeutycznej
    • Muzyko-arteterapia – praca z mandalą
    • Tworzenie intrumentów muzykoterapeutycznych
    • Pieśni etniczne z tzw. “pokazywaniem”, czyli muzykoterapeutyczne usprawnianie funkcji słuchowo-ruchowo-wzrokowych
    • Ruch rozwijający i kreatywny, taniec czterech żywiołów
    • Opowieść muzykoterapeutyczna
    • Praca z instrumentami archaicznymi i etnicznymi: misy dźwiękowe, bębny afrykańskie oraz “instrumenty” naśladujące naturę.
    • Sensoryczna praca z dźwiękiem
    • Wszystko gra, czyli wykorzystanie przedmiotów wokół nas do tworzenia muzyki
    • Dotyk i dźwięk – rozwijanie wielosensorycznej wrażliwości muzycznej
    • Cisza i jej walory muzykoterapeutyczne

Szkolenie przeznaczony jest dla

W szkolenieie może wziąć udział każdy, nie ma konieczności posiadania umiejętności muzycznych, ani żadnych dyplomów szkół muzycznych. Wystarczy pojawić się z otwartym sercem i umysłem, aby pozwolić ponieść się dźwiękom i doświadczyć ich działania terapeutycznego.

Szkolenie “Muzykoterapia integralna” składa się z 3 modułów, które razem stanowią integralną całość. Chętni mogą realizować szkolenia w dowolnej kolejności.

Uczestnicy otrzymują zaświadczenie o ukończeniu szkolenieu. Ośrodek ASTO posiada wpis do Rejestru Instytucji Szkoleniowych.

 

Przebieg szkolenieu

Szkolenie trwa 2 dni (17 godzin dydaktycznych)
Sobota 9:00 – 17:00 (na zakończenie godzinna relaksacja przy muzyce na żywo)
Niedziela 9:00 – 14:00

Szkolenia prowadzi pedagog i muzykoterapeutka : Joanna Filas

 

Koszt

Do końca 2019 roku:

Moduł 1: 550 zł
Moduł 2: 550 zł
Moduł 3: 550 zł

Od 2020 roku:

Moduł 1: 550 zł
Moduł 2: 550 zł
Moduł 3: 600 zł

Najbliższe terminy szkoleń Muzykoterapia Integralna

Muzykoterapia Integralna, moduł 3

LISTA REZERWOWYCH
Termin: 28 - 29 września 2019
Miejsce: Wrocław - Ośrodek ASTO
Prowadzący: Joanna Filas
Organizator: ASTO

Muzykoterapia Integralna, moduł 1

Termin: 23 - 24 listopada 2019
Miejsce: Wrocław - Ośrodek ASTO
Prowadzący: Joanna Filas
Organizator: ASTO

Muzykoterapia Integralna, moduł 2 7 – 8 marca 2020

Termin: 7 - 8 marca 2020
Miejsce: Wrocław - Ośrodek ASTO
Prowadzący: Joanna Filas
Organizator: ASTO

Muzykoterapia Integralna, moduł 3 30 – 31 maja 2020

Termin: 30 - 31 maja 2020
Miejsce: Wrocław - Ośrodek ASTO
Prowadzący: Joanna Filas
Organizator: ASTO

Zapisz się