Integracja odruchówwzrokowo-słuchowych


Szkolenie trwa 2 dni (18 godzin dydaktycznych)

Neurosensomotoryczna integracja odruchów wzrokowo-słuchowych jest częścią programu neurosensomotorycznej integracji odruchów wg koncepcji dr S. Masgutowej.

Celem metody jest uruchamianie u dzieci naturalnych mechanizmów funkcjonowania widzenia i słyszenia w celu optymalizacji ich rozwoju i uczenia się.

 

Rozwój odruchów

Rozwój odruchów wzrokowo-słuchowych, ich pojawianie się w określonym czasie, rozwój  oraz  dojrzewanie oraz współdziałanie z innymi odruchami, koordynacja z ruchami i nawykami kontrolowanymi i świadomymi jest niezbędnym elementem dla kształtowania się koordynacji, nawyków widzenia i umiejętności słuchania.

 

Cele metody:

  • usprawnianie widzenia obuocznego i percepcji wzrokowej
  • usprawnianie słyszenia obuusznego i percepcji słuchowej
  • rozluźnienie i optymalizacja pracy mięśni odpowiedzialnych za ruch gałki ocznej i prawidłową pracę narządu słuchu
  • zwiększanie skupienia i rozszerzenie pola widzenia
  • usprawnianie pracy w polu środkowym: wzrokowym i słuchowym
  • optymalizacja pracy koordynacji wzroku i słuchu (wzrok-słuch, słuch-wzrok)
  • integracja odruchów wzrokowych i słuchowych z dużą i precyzyjną motoryką
  • aktywizacja funkcji mózgu kontrolujących pracę wzrokową i słuchową
  • aktywizacja układu ścięgien oraz połączeń struktury ciała dla włączenia mechanizmów samoregulacji
  • aktywizacja dynamiki przechodzenia od widzenia obuocznego do widzenia jednoocznego
  • aktywizacja schematów odruchów wzrokowych: wodzenie oczami, zbieżność oczu, widzenia jednoocznego, widzenia obuoczngo, skupienie wzrokowe, „figura-tlo”, stabilność oczu, ruchliwość oczu i innych
  • aktywizacja koordynacji układów: wzrokowego, słuchowego i proprioreceptywnego

 

Program kursu:

  1. Założenia terapii Integracja Odruchów Wzrokowo Słuchowych wg. Metody S.Masgutowej
  2. Oczy, uszy: ich rozwój, budowa i funkcje
  3. Unerwienie oczu, uszu
  4. Widzenie i słyszenie – jego znaczenie dla rozwoju
  5. Percepcja przez widzenie oraz słyszenie
  6. Neurofizjologiczne podstawy rozwoju zmysłu widzenia i słuchu
  7. Rozwój zmysłu widzenia i słuchu i jego wpływ na integrację sensoryczno-motoryczną
  8. ,,Integracja Odruchów Wzrokowo Słuchowych” a wyzwanie rozwojowe wg. Metody dr S. Masgutowej:
    • Porażenia mózgowe
    • Dzieci autystyczne oraz inne wyzwania genetyczne
    • Zachowania agresywne
    • Lęki i fobie
    • Dzieci z opróżnionym rozwojem umysłowym
    • Dzieci z trudnościami w nauce
    • Zespół nadpobudliwości psychoruchowej
  9. Diagnoza wg. Metody S. Masgutowej w Integracji Odruchów Wzrokowo Słuchowych
  10. Zasady wg. Metody S. Masgutowej w Integracji Odruchów Wzrokowo Słuchowych
  11. Kroki pracy wg. Metody dr S. Masgutowej w Integracji Odruchów Wzrokowo Słuchowych

Szkolenie składa się z części teoretycznej oraz praktycznej.

 

Skuteczność

Praktyka pokazuje, że stosowanie technik terapii daje bardzo dobre wyniki w regulacji napięcia mięśniowo-ścięgnistego szyi i twarzy, kontroli postury (np. automatyczne przyjmowanie prawidłowej pozycji np. przy pisaniu i czytaniu), jakości koordynacji motoryki precyzyjnej, pomaga również w rozwoju i uczeniu się.

Program może być stosowany w pracy z dziećmi i osobami dorosłymi oraz starszymi.

 

Szkolenie przeznaczone jest dla

Szkolenie przeznaczone jest dla terapeutów, fizjoterapeutów, psychologów, nauczycieli oraz rodziców i opiekunów osób niepełnosprawnych pragnących na co dzień pomagać swoim podopiecznym.

Uczestnicy otrzymują certyfikat o ukończeniu kursu wydany przez Międzynarodowy Instytut Dr Swietłany Masgutowej.

 

Przebieg szkolenia

Szkolenie trwa 2 dni (18 godzin dydaktycznych)
Sobota: 9:00 – 17:00
Niedziela: 9:00 – ok. 15:00

Koszt: 590 zł

Szkolenie prowadzi certyfikowana instruktorka metody Bernadetta Lis