Arteterapia sensoryczno-motoryczna©


Kurs składa się z 2 poziomów, każdy trwa 8 godzin.

Terminarz szkoleń

Arteterapia sensoryczno-motoryczna© jest autorską metodą usprawniającą. Skierowana jest do dzieci (również dorosłych) z rozmaitymi wyzwaniami rozwojowymi: z porażeniem mózgowym, autyzmem, zespołami genetycznymi, zaburzeniami emocjonalnymi typu nieśmiałość, przewrażliwienie, wycofanie, zamknięcie w sobie.

Na czym polega terapia

Terapia ma na celu rozwijanie kreatywności i twórczego myślenia, działania u dzieci.

Poprzez zastosowanie szerokiej gamy środków artystycznych uczą się one kształtować, przeobrażać i kreatywnie działać na najbliższe otoczenie. Dodatkowo polepszają swoje kontakty interpersonalne, są stymulowane do myślenia i wyrażania uczuć. Łatwiej radzą sobie w sytuacja konfliktowych i stresowych.

Niejednokrotnie wpływamy na stymulacje wszystkich zmysłów: węchu, smaku, dotyku, wzroku, słuch. Pobudzając receptory (dłonie, stopy) oddziałujemy na rozwój połączeń nerwowych w mózgu, dzięki czemu, wszelkie procesy analizy i syntezy w umyśle przebiegają dużo sprawniej.

Dodatkowo dzięki owej stymulacji dbamy o usprawnienie ruchowe (motoryka mała i duża), wpływamy na rozwój mowy dzięki kolorowej stymulacji (ośrodki w mózgu odpowiedzialne za mowę znajdują się blisko ośrodków wzrokowych, również odpowiadających za małą motorykę czyli za prace dłoni).

Podczas terapii bardzo często dokładnie opisujemy kolory, kształty, faktury, tekstury, wspierając w taki sposób rozwój poznawczy dziecka.

Cel szkoleń

Prowadzone szkolenia mają na celu unaocznienie sposobów usprawniania:

  • motoryki małej i dużej
  • koordynacji wzrokowo-ruchowej
  • napięcia mięśniowego
  • zmniejszenie stereotypii w obrębie rąk i stóp
  • integracji sensomotorycznej
  • poprawienie zdolność koncentracji
  • stymulować poznawcze funkcje myślenia i rozumowania
  • manipulacyjności rąk (wszystkie chwyty)
  • rozładowanie negatywnych emocji
  • płynność wykonywania ruchów ciała
  • ruchów izolowanych (barki, ramiona, ręce, palce)
  • stymulacja mowy
  • dostarczamy bodźców propioceptywnych w osi kręgosłupa,co stymuluje czucie postawy

Poziomy: I, II

Szkolenie będzie opierało się na dwupoziomowym podziale, jednak zarówno na pierwszym, jak i na drugim stopniu będą wprowadzane warsztaty praktyczne w celu poprawnego zastosowania przekazanej wiedzy teoretycznej.

Dzięki zdobytej na szkoleniach wiedzy teoretycznej i praktycznej możemy w procesie arteterapeutycznym wpłynąć na wiele aspektów dziecięcego rozwoju. Warsztaty praktyczne polegają na wykorzystaniu wszelkich metod, technik i działań sensoryczno- plastycznych, bardzo często są oparte o zagadnienia związane z terapią ręki.

Poziom I

Szkolenie jest skierowane do osób, które chcą przyswoić sobie podstawową wiedzę teoretyczną i praktyczną z zakresu arteterapii sensoryczno-motorycznej, którą można wykorzystać w pracy z dziećmi neurotypowymi z zaburzeniami emocjonalnymi typu: nieśmiałość, przewrażliwienie, wycofanie, zamknięcie w sobie, ale także w zajęciach z dziećmi o zaburzeniach nieneurotypowych.

Szkolenie będzie trwało 8 godzin, będzie miało stustopniową strukturę.

Część teoretyczna

  1. Arteterapia
  • Pojęcie arteterapii w ujęciu definicyjnym – czym jest, do czego zmierza?
  • Rodzaje arteterapii
  • Proces arteterapeutyczny poprzez sztuki plastyczne
  1. Przedmiot, cel, problemy związane z arteterapią
  2. Metody obserwacji, techniki oraz narzędzia badawcze
  3. Metody i sposoby charakterystyki dziecka
  4. Dane rozwojowe dziecka – jak je uzyskać, do czego są potrzebne?
  5. Jak stworzyć opis prowadzonej arteterapii?
  6. W jaki sposób ocenić poziom funkcjonowania dziecka w wyniku zastosowanej indywidualnej terapii poprzez sztuki plastyczne?

Część praktyczna

Poziom II

Szkolenie jest skierowane do osób, które ukończyły poziom pierwszy i chcą pogłębić swoją wiedzę na temat współpracy w szczególności z dziećmi nieneurotypowmi z rozmaitymi wyzwaniami rozwojowymi: z porażeniem mózgowym, autyzmem, zespołami genetycznymi.

Szkolenie będzie trwało 8 godzin, będzie miało strukturę dwustopniową, nastawioną na teorię i praktykę.

Część teoretyczna

  1. Autyzm w świetle literatury
  2. Autyzm w ujęciu definicyjnym
  3. Etiologia autystycznego spectrum zaburzeń
  4. Klasyfikacja i częstotliwość występowania
  5. Charakterystyka autystycznego spectrum zaburzeń ze względu na stopień nasilenia objawów
  6. Metody i sposoby charakterystyki dziecka w zależności od typu niepełnosprawności
  7. Dane rozwojowe dziecka – jak je uzyskać, do czego są potrzebne?
  8. Jak stworzyć opis prowadzonej arteterapii?
  9. W jaki sposób ocenić poziom funkcjonowania dziecka w wyniku zastosowanej indywidualnej terapii poprzez sztuki plastyczne?

Część praktyczna

Część praktyczna I, II

(w zależności od poziomu szkolenia)

  • budowanie ściany dotykowej
  • eksperymenty za pomocą produktów spożywczych
  • finger-painting
  • konstruowanie instrumentu (grzechotki)
  • kukiełki materiałowe
  • lepienie z mas plastycznych ( plastelina jadalna, ciecz nie newtonowska, ciasto lina piaskolina)
  • malowanie farbami klejowymi, żelatynowymi, jadalnymi
  • malowanie grawitacyjne
  • malowanie kulkami (małe i wielkie formaty)
  • malowanie kulkami żelowymi na mleku
  • malowanie na folii strech
  • malowanie na piłkach
  • malowanie na tkaninie
  • malowanie nadmuchaną rękawiczką
  • malowanie palcami na piankach
  • malowanie przyprawami
  • malowanie różnej wielkości kulkami
  • malowanie stopami
  • malowanie trójwymiarowe
  • malowanie w woreczkach typu zip
  • malowanie w żelatynie za pomocą strzykawek
  • malowanie wielko formatowe
  • malowanie wielkoformatowe stopami
  • malowanie za pomocą słomki
  • malowanie za pomocą wałków z użyciem folii bąbelkowej
  • mandale otwierające
  • modelowanie i konstruowanie z plasteliny
  • mozaika (solna, piaskowa, z różnych produktów spożywczych)
  • pacynki gipsowe
  • piasek jadalny
  • rysowanie na mleku, oleju
  • rysowanie na różnych fakturach i strukturach
  • rzeźby i płaskorzeźby (gipsowe, solne)
  • sensoryczny ocean w woreczku
  • witraże z galaretki

Koszt szkolenia

Koszt: 400 zł

Szkolenie prowadzi: Paulina Sochań